Hur jag blev fri från mitt sockerberoende

Det har varit en lång process för mig, men sammanfattningsvis handlar det hela handlar det om:
FÖRSTÅ – ACCEPTERA – AGERA
Det är mina tre nyckelord för att hantera mitt sockerberoende. Jag har utgått helt och hållet från mina egna erfarenheter. 

FÖRSTÅ – inse att du har ett problem. Du har ett beroende/missbruk. Det är inte lätt, precis som vid alla beroenden/missbruk är förnekelsens dimma tät. Det är en sorg att inse, men också en lättnad; nu kan du göra något åt problemet. Jag läste massor under denna period. En stor inspirations- och kunskapskälla har varit "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson och Anna Halléns böcker. Har även hittat stor inspiration i Sanna Ehdins böcker.

ACCEPTERA – om du är sockerberoende kan du inte äta "vanligt" eller "som alla andra". Jag har nu accepterat att jag har ätit nog med godis, bullar och kakor i mitt liv. Kvoten är fylld; jag är färdig med det. Jag kan inte heller äta andra kolhydrater som pasta, ris, bröd, m.m. 

AGERA – Ät det du mår bra av. För mig har lösningen varit att äta LCHF. Alla gör sin egen tolkning av LCHF; jag använder inga sötningsmedel alls, ingen frukt, men bär och mejeriprodukter. Älskar charkuterier och ostar. Äter mycket kött, kyckling, goda såser, röror, kryddsmör och härliga grönsaker. Jag gör inga avsteg alls. Inte på julafton, inte när jag är bortbjuden eller vid annat högtidligt tillfälle. För mig vore det ett svek mot mig själv att inte hålla mig till den kost som hjälper mig att vara fri från min drog – sockret. Jag är stolt över att jag har varit min nya kost trogen sedan den 3 augusto 2014. 

ÄNTLIGEN SOCKERFRI!