FÖRSTÅ - ACCEPTERA - AGERA

Med dessa tre ord kan jag sammanfatta processen jag gick igenom för att lära mig att framgångsrikt hantera mitt sockerberoende. Det är även dessa tre som är högst påtagliga i de "Inspirationssamtal" som sedan en tid tillbaka har börjat erbjuda intresserade privatpersoner. Jag vill betona att jag inte är utbildad kostrådgivare, inte heller medicinskt utbildad. Min kunskap inom området är den jag har förvärvat genom min egen erfarenhet. 

FÖRSTÅ - jag vågade inse att jag har ett beroende/missbruk. Det var smärtsamt, precis som vid alla beroenden/missbruk är förnekelsens dimma tät. Det är en sorg att inse, men också en lättnad; nu kan du göra något åt problemet.  Stora inspirations- och kunskapskällor har varit, och är "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson och Pia Nordström. "Den självläkande människan" av Sanna Ehdin öppnade mina ögon på kostens inverkan på kroppen och Anna Hallénsböcker lärde mig mycket om hur jag konkret kan gå tillväga i köket. Även "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt ("kostdoktorn") har fått mig att vända upp och ner på gamla "sanningar" kring kost och hälsa. 

ACCEPTERA - som sockerberoende väljer jag att inte äta "vanligt" eller "som alla andra". Jag har accepterat att jag har ätit nog med godis, bullar och kakor i mitt liv. Kvoten är fylld; jag är färdig med det. Jag unnar mig även att avstå andra kolhydrater som pasta, ris, bröd mm. 

AGERA - Jag äter det jag mår bra av. Jag väljer att äta en fet lågkolhydratskost. Jag unnar mig att vara utan sötningsmedel. "Frukt är godis" sa man på 80-talet och så är det även för mig. Det är väl sött, men jag äter gärna bär. För mig Äter mycket kött, kyckling, goda såser, röror, kryddsmör och härliga grönsaker. Jag unnar mig denna härliga kosthållning årets alla dagar, oavsett om det är midsommar, påsk eller jul. Jag unnar mig hälsa. Jag unnar mig att avstå från det som inte är bra för mig. Jag unnar mig en hälsosam normalvikt. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln