Det omöjliga blev möjligt; Planering och inköp för min livsstilsförändring

Planering är en av mina framgångsfaktorer til en stabil normalvikt. Jag är stolt över att säga att jag har gått ner 33 kilo med LCHF och väger nu totalt 55 kilo mindre än då jag var som allra tyngst. Jag lade om min kost från en dag till en annan. Clean cut. Boken "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson och Pia Nordström bidrog starkt till att jag vågade titta inåt åt och förstå grundorsken till min i det närmaste livslånga viktproblematik. Mer om hur boken har betytt för mig hittar du här. Här finns boken att beställa direkt från förlaget.

Jag lämnade min kolhydratstinna kost och gick över till LCHF utan sötningsmedel söndagen den 3 augusti 2014. Jag hade då FÖRSTÅTT, ACCEPTERAT och var slutligen redo att AGERA. Mer om de tre faserna kan du läsa om här.  Jag drack en slät kopp te och bläddrade i de LCHF-böcker jag hade. Jag hade flera av Anna Halléns böcker och de blev min livlina under hela det första året med LCHF. Denna första söndag som tillnyktrande sockermissbrukare skapade jag en riktigt bra rutin. Jag avsatte omkring en timme varje helg för att planera den kommande veckans mat. Jag gjorde detaljerade veckomatsedlar med frukost, lunch, mellanmål och middag. Jag gjorde även en lista på tänkbar "nödproviant" att ta till som motgift för att dämpa akut sötsug. Utifrån dessa listor beställde jag den kommande veckans mat på nätet. Genom att sitta framför datorn och beställa skonade jag mig själv från frestelser i de vanliga matbutikerna.( Jag höll mig medvetet från matbutiker under en längre period; det är först nu på senare tid jag med glädje har börjat handla i fysiska matbutiker igen. Efter 2,5 år känns min livsstil med LCHF så integrerad i mig själv att jag inte längre bryr mig om annan mat än den inom ramen för LCHF.)

Jag följde inget särskilt "program" eller likande. Jag satte ihop mina egna matdagar med hjälp av främst Anna Halléns recept. Nu erbjuder Anna Hallén veckomenyer efter sina egna böcker. Menyerna finns att tillgå här.
Anna Halléns böcker finns att beställa på många nätbokhandlar. Själv gillar jag att beställa hos Adlibris och här är en direktlänk till deras sortiment av Annas böcker.  

En bok som har inspirerat mig massor är den samtida klassikern "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt som driver kostdoktorn.se.

Nu har Andreas Eenfeldt och Kostdoktorn lanserat en helt kostnadsfri tjänst där du får matsedlar, recept och inköpslistor för två veckor. Jag har inte provat det själv men det låter fantastiskt bra! Du kommer till Kostdoktorns "Kom igång" om du klickar här

Jag hyser en stor tillit till Anderas Eenfeldt och hans teams kunskaper. När jag läste "Matrevolutionen" första gången under 2014 förstärkte den "Sockerbombens" budskap och gav många nya "aha"-upplevelser. Gamla sanningar vänds upp och ner och de tankar som presenteras i boken känns så självklara, men samtidigt omskakande.

Det var under LCHF-kryssningen 18-19 februari 2017 som jag hörde Anderas Eenfeldt föreläsa live för första gången. Han är en mycket uppskattad föreläsare och det är lätt att först varför. Han har en makalös häftig vision med att nå en miljard människor med sitt hälsobudskap. Jag tror att han har alla möjigheter att lyckas. Att Kostdoktorn nu lansererar en helt kostnadsfri "Kom igång"-tjänst som gör det enkelt att testa denna revolutionerande kosthållning är ett stort steg i rätt rikting. 

En gång sockerberoende, alltid sockerberoende. För att även fortsättningsvis hantera mitt sockermissbruk med framgång kommer planering alltid att behövas. Jag behöver inte samma rigorösa detaljplanering längre, men jag investerar i mig själv och min hälsa genom att tänka igenom mina inköp och mina matdagar. Numera handlar jag både på nätet och i fysiska butiker. Jag ser alltid till att ha ett välfyllt kylskåp, frys och skafferi med bra basvaror som ger mig förutsättningar att dagligen göra goda matval. Jag avrundar detta blogginlägg med att dela med mig av vad som finns i förråden hemma hos mig:

Smör
Bregott
Grädde, 40 %
Smetana, 42 %
Cream Fraiche, 34 %
Rysk yoghurt, 17 %
Kokosgrädde

Olika ostar såsom tex Herrgårdsost 28 %, Gräddost 38 %, Borgmästarost 35 %
Brie, Chaumes, Saint Albray, Gorgonzola 
Fetaost, Halloumi 
Mozzarella 
Ägg
Bacon
Sidfläsk
Salami
Falukorv med minst 70 % kötthalt, högst 5g kolhydrater per 100 g
Kycklingfilé 
Nötfärs
Blandfärs
Kött av olika slag exempelvis fläskfilé, fläskkotletter, entrecote, utskuren biff

Grönsaker som växer ovan jord
Färska örter; basilika, timjan, oregano 
Frysta, och även ofta färska, hallon, blåbär, jordgubbar 
Lök, gul och röd 
Vitlök
Olivolja
Rapsolja
Kokosolja, ekologisk och kallpressad

Vaniljpulver 
Linfrön, hela
Sesamfrön
Solroskärnor 
Mandelmjöl
Kokosmjöl
Fiberhusk
Nötter som exempelvis paranötter, pecannötter
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln