En riktigt fet vardag

Jag välkomnar varje dag med en härlig kopp Earl Grey med en tesked kokosolja. Min absoluta favorit bland kokosoljor är den kallpressade och ekologiska oljan med smak och doft från Renée Voltaire. Min tekopp följer med mig överallt, när jag väcker barnen och fixar morgonrutinerna i badrummet.

Jag kommer nu att beskriva hur en matdag kan se ut för mig. Jag vill betona att jag vare sig är kostrådgivare eller medicinskt utbildad. Jag utgår enbart från mina egna erfarenheter och vad som har fungerat och fungerar för just mig. Jag äter vanligen tre huvudmål och ett mellanmål.

FRUKOST
Valet av frukost kan kännas ovant när man börjar äta LCHF, men det finns så många goda alternativ!

När jag började äta LCHF för över 2,5 år sedan ville jag bryta mitt tidigare ätmönster. Jag ville inte ersätta vanliga smörgåsar med LCHF-bröd till exempel. Jag upplevde även att fröknäcke och LCHF-bröd hämmade min viktminskning. Nu när jag är färdig med min viktminskningsfas kan jag även äta hembakat LCHF-bröd när jag så önskar utan viktuppgång som följd. Mina brödrecept hittar du här

En riktig LCHF-klassiker är bacon till frukost, så gott tillsammans med ugnsbakade eller smörstekta tomater och en bit ost. Många äter olika typer av äggrätter till frukost men jag tycker inte om ägg så det avstår jag från. Jag har bestämt mig för att bara äta mat jag tycker om och inte "plåga" i mig något. 

Jag har den stora lyckan att må bra av att äta feta mejeriprodukter, jag blir mätt och kan äta "lagom" med mejeriprodukter, Jag har ätit feta mejeriprodukter under hela min viktminskingsperiod och fortsätter att göra det även nu när jag är viktstabil. 

En härlig frukost är mozzarella, tomater, olivolja och färsk basilika. 

En läskande och mättande frukost är Bubblande Smoothie. Den består av fet, härlig rysk yoghurt (17% fett), vispgrädde, hallon och har fått sitt namn av att det blir en mousserande effekt av bubbelvatten. 

LUNCH
Jag ägnar gärna tid till att laga middag, men jag vill att lunchen ska bara lättfixad. För mig är den optimala lunchen rester från middagen dagen före. Funkar ofta att förpacka fint i en eller flera lådor och ta med. För att hålla maten fräsch tycker jag att det är bra att sätta såsen/kryddsmöret i en separat liten burk, salladen i en burk och köttet/kycklingen/annat i ytterligare en burk. Ett annat tips är att sätta sås/röra i en stadig muffinsform.

Finns inga rester hemma men om man ändå vill ha med sig mat är det smidigt att fixa en sallad att ta med. En favorit är att blanda ihop minimozzarella, skivad salami och prosciutto, små tomater, basilikablad och massor av olivolja. På nolltid har du fixat en god och mättande sallad att ta med!

Ute på restaurang är ofta utbudet stort. Matiga sallader är perfekt. En Ceasarsallad utan krutonger och med extra dressing är en favorit. Kolla alltid vad dressingen innehåller. Även sallad med salami och Brie är något jag gillar. När jag känner att jag inte blir mätt brukar jag fixa ett eget kryddsmör genom att be om smör och krydda det med salt och peppar.

En annan bra lunch är kött/kyckling (jag mår inte bra av fisk och skaldjur), fet sås och grönsaker.

Det allra mesta på en lunchmeny går att anpassa efter LCHF. Jag har alltid blivit väl bemött på restoranger när jag berättar att jag äter LCHF och vill anpassa rätten en smula. Det som helt gå bort är naturligtvis rena pastarätter. Pizza fungerar dock bra om du bara äter fyllningen och lämnar kvar botten. När det inte har funnits alternativ har det även hänt att jag har köpt en smörgås och bara ätit pålägget. Allt går att lösa!

MELLANMÅL
Jag äter ofta ett mindre mål vid 15-tiden. Jag går inte slaviskt efter klockan utan äter om jag känner mig hungrig. En bit ost är bland det allra godaste och enklaste. Det kan vara så enkelt som några skivor Herrgårdsost med Bregott, några tärningar av annan god hårdost eller kanske en bit Chaumes eller Brie. 

En smoothie kan vara gott, på bilden nedan ser du min uppskattade Semmelsmoothie

Rysk yoghurt (finns även en Cypriotisk yoghurt med ännu högre fetthalt, men jag föredrar den ryska) är smaskigt med en egenrostad granola och/eller bär. Jag tycker om att smaksätta yoghurten på olika vis med till exempel vaniljpulver (ej att förväxla med vaniljsocker), kardemumma eller kanel. Så gott!

MIDDAG
Min familjs middagar är ofta helt vanliga maträtter men med en särskild LCHF-tvist. Kyckling, stekta grönsaker och en fetaoströra med cream fraîche är mättande och lättlagad mat. Köttfärssås är gott även då man inte äter spagetti. Jag äter en gräddig köttfärssås i en skål med rikligt med riven ost. Till helgen är en köttbit med vitlökssmör och ugnsbakade tomater en härlig måltid. 

Att laga middag á la LCHF är fantastiskt trevligt! Allt det goda är tillåtet; du kan frossa i smör, grädde och skapa välsmakande maträtter som mättar och gör dig smal. Man kan enkelt kan anpassa vardagsfavoriter till LCHF. De här rätterna har vi i min familj lagat många gånger och de är alltid lika uppskattade. Här är några exempel:

  • Falukorvsspett. Bygg torn av falukorv med en kötthalt på minst 70% och varva med fet ost, lök och paprika. Gratinera i ugnen. 
  • Pizza. Detta recept är skapat av min dotter Alexandra som driver www.vegetarianlowcarb.se. Pizzan gjord på en ostbotten är förvillande lik "vanlig" pizza i smaken. Fantastiskt god och perfekt att spara och äta av även dagen efter. Jag skär gärna pizzan i mindre snittar så ser det ännu mer aptitligt ut. 
  • Tacos. Det här är en riktig LCHF-höjdare! Vi gör egen tacokrydda.  Klickar du på länken får du även andra vegetariska tacotips, givetvis LCHF.
  • Lasagne. Smakar precis som vanlig lasagne! Ljuvligt!


 

Med det här blogginlägget vill jag visa att det är fullt möjligt att leva ett rikt liv med LCHF. Ett liv fyllt av goda smaker och riktig, mättande mat. 
Det var när jag slutade kämpa, räkna kalorier och vara hungig som jag gick ner i vikt och blev stabilt normalviktig. Maten ovan håller mig smal. Jag är helt viktstabil och väger lika mycket oavsett om jag har varit på semester utomlands eller om det har varit julhelg. Tänk att fet mat med låg andel kolhydrater skulle vara lösningen på min i det närmaste livslånga viktproblematik. Jag vill visa att det som kan kännas omöjligt är fullt möjligt. Jag vill bidra till en kärleksfull hälsorevolution. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln