Maten som gör mig fett mätt. Och smal.

Jag har bantat sedan jag var 11 år gammal. Jag har testat det mesta i dietväg och alltid ledsnat, givit upp och återgått till frosseri av kolhydrater. Jag har funderat en del kring vad som är mina framgångsfaktorer och jag tror att det beror på flera saker.

  • Personlig mognad. Jag har insett att jag bara har en kropp. Jag vill leva ett gott liv ur alla aspekter och då behöver jag UNNA mig att avstå sådant som inte är bra för mig. 
  • Insikt och mod. Jag vågade titta inåt och både förstå och acceptera att jag är en missbrukare. Min drog är socker. För att hantera mitt beroende behöver jag äta på ett sådant vis att jag kan leva som en nykter sockermissbrukare.
  • Jag äter mat jag tycker om. Jag plågar inte i mig något, jag njuter av allt jag äter. Varje dag.  Genom att äta mat jag tycker om har jag kunnat hålla kosten i mer än 2,5 år utan ett enda avsteg eller undantag.

Vad är det för mirakulös kur som gör att jag efter en i det närmaste livslång viktkamp har slutat att kämpa? Det hela är egentlingen ganska enkelt. Jag slutade äta det jag blev tjock av. Det låter provocerande enkelt. För mig tog det dock många år att komma på det, det var först det år jag fyllde 40 år som jag till slut förstod. Jag behövde inga "points" och ingen strikt kaloriräkning. Jag behövde inte skaka pulver och tvinga i mig samtidigt som jag höll för näsan för att det var så äckligt. Jag behövde inga sötningsmedelsstinna chokladbars. Jag behövde inte fylla i några små häften eller appar. Jag behövde inte ens träna. Lösningen visade sig förvillande enkel. Jag började äta fet mat när jag var hungrig. Jag slutade äta när jag var mätt. Sedan åt jag nästa gång när jag var hungrig igen. Istället för att äta så näringsfattig mat som möjligt började jag äta mat rik på fett och energi. Vad är det då som jag äter?
 

 Jag vill här passa på att ännu en gång betona att jag inte är utbildad kostrådgivare, utan det jag nedan beskriver är min vardag med fet lågkolhydratskost. Jag gillar kyckling, nöt- och fläskkött. (Jag mår inte bra av fisk och skaldjur) Härliga, feta ostar och smakrika charkuterier. Jag siktar på produkter av hög kvalitet, gärna ekologiska, med hög kötthalt och låg andel kolhydrater.

Smör, vispgrädde, Smetana och andra feta mejeriprodukter. Jag väljer bort fettsnål, smaksatt kvarg och puddingar.

Njuter med stor behållning av färska bär.

Jag har valt bort sötningsmedel. Skulle jag äta sötningsmedel skulle jag fortsätta att göda Sockermonstret, om än på artificiell väg. Jag skulle lura mig själv.

Kokosolja är mycket viktigt för mig, siktar på att få i mig omkring 3 matskedar om dagen. Jag dricker inget annat än te (med kokosfett) och vatten, inget kaffe, ingen alkohol, ingen lightläsk eller "energidryck".

Äter nötter någon gång ibland, men sparsamt. Mina favoriter är pinjenötter och mandel. Jag har helt valt bort cashewnötter på grund av att de är kohydratsrika. 

Jag äter oftare LCHF-bröd och fröknäcke nu när jag är stabilt normalviktig. Under viktminskningsfasen var jag betydligt mer försiktig med det då jag upplevde att det hämmade min viktminskning, 

Äter ibland en dessert, tex vispad grädde med bär eller kanske en mascarponekräm, alltid utan sötning.

Jag får ofta frågor om jag äter strikt eller liberal lågkolhydratskost. Jag svarar att jag äter inom ramarna för LCHF. Vissa dagar äter jag säkert mer strikt och andra dagar liberalt. Jag har hittat ett sätt att äta som passar just mig utmärkt. Jag har gått ner 33 kilo (minus 55 kg sedan maxvikt) och är nu normalviktig och viktstabil. 

Jag har äntligen har fått ett ganska okomplicerat förhållande till mat. Jag äter sådant kroppen mår bra av tills jag är mätt. Jag mäter inte, väger inte, räknar inte. Jag äter. Det svåra är det enkla. 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-